جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

برتری ایران، اسرائیل را وادار به برقراری روابط دیپلماتیک با اعراب کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در این باره نوشت: افزایش نگرانی‌درباره برتری و نفوذ ایران در خاورمیانه به ویژه در سوریه، عراق و یمن، موجب شده اسرائیلی‌ها محتاطانه با قدرت‌های جهان عرب از جمله با آن‌هایی که روابط دیپلماتیک نیز ندارند، درباره امور امنیتی رایزنی کنند. 

«دوری گلد» معاون وزیر امور خارجه اسرائیل به فایننشال تایمز گفت: کشورهای سنی عرب به طور فزاینده‌ای خاورمیانه را از منظر اسرائیل می‌بینند.




 
 «دوری گلد» معاون وزیر امور خارجه اسرائیل به فایننشال تایمز گفت: کشورهای سنی عرب به طور فزاینده‌ای خاورمیانه را از منظر اسرائیل می‌بینند.

بر این اساس، گلد و دیگر مقام‌های اسرائیلی همراه با اعراب خلیج فارس (به ویژه ریاض) نگرانی‌های مشترکی درباره ایران دارند و در این باره می‌گویند که توافق اتمی با قدرت‌های جهانی مواضع ایران را تقویت کرده است. اسرائیل مدت‌هاست ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می‌کند و البته ادعایی که ایران نیز منکر آن است، در حالی‌که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نگران مداخله ایران شیعه در امور خود هستند. برخی کشورهای عربی نیز با احتیاط در حال توسعه روابط با تل‌آیو هستند و از بیم بازتاب منفی، آن را پنهان نگه می‌دارند.

فایننشال تایمز در بخشی دیگر به نگرانی‌های مشترک تل آویو – قاهره پرداخت و نوشت: این دو درباره ناامنی‌های شمال صحرای سینا در مجاورت اسرائیل و باریکه غزه که از سوی حماس اداره می‌شود، نگرانی مشترکی دارند. عناصر وابسته به داعش در صحرای سینا تاکنون صدها نظامی مصری را کشته‌اند.

این روزنامه در خاتمه به سفرهای آفریقای نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: نخست وزیر اسرائیل به چهار کشور در شرق‌آفریقا و دوری گلد نیز در جولای به چاد سفر کردند و البته گلد با رییس جمهور این کشور ملاقات نمود. اسرائیل ماه گذشته نیز روابطش با گینه کشور مسلمان آفریقا را احیا کرد.

گلد در این زمینه نیز با اشاره به تغییرات در رویکردهای سعودی‌ها و اشاره به قطع حمایت از حماس گفت: ما تفاوت‌هایی داریم، اما واضح بگوییم که با مشکلات یکسانی نیز مواجه هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد