جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

غرب اعتراض ایران به تمدید تحریم‌ها را به رسمیت نشناخت

آمریکا حتی به قول‌های مکتوبش پایبند نیست چه رسد به قول‌های شفاهی/ غرب اعتراض ایران به تمدید تحریم‌ها را به رسمیت نشناختیک کارشناس مسائل آمریکا به اظهارات اخیر سخنگوی سازمان انرژی اتمی واکنش نشان داد.

 






  

آمریکا حتی به قول‌های مکتوبش پایبند نیست چه رسد به قول‌های شفاهی/ غرب اعتراض ایران به تمدید تحریم‌ها را به رسمیت نشناختیک کارشناس مسائل آمریکا به اظهارات اخیر سخنگوی سازمان انرژی اتمی واکنش نشان داد.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد اظهارات اخیر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها قول داده‌اند تمدید قانون ایسا بر برجام تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد دوستان ما در سازمان انرژی اتمی می‌خواهند به مجموعه‌ای که حتی به قول‌های مکتوب خود پایبند نیست اعتماد کنند. 

وی با بیان این موضوع که نمی‌توان به قول شفاهی طرف مقابل اعتماد کرد، افزود: دلیل جلسه وین، توجه به نقض برجام از سوی آمریکا بود. دولت فعلی آمریکا اوباما و جان کری تا حدود یک هفته دیگر بر مسند قدرت هستند و پس از آن‌ها افراد دیگری جایگزین می‌شوند که این اشخاص، مواضع به نسبت تندی نسبت به ایران و برجام دارند. 

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: بر اساس بند 36 برجام، اگر نقضی رخ دهد باید چند قدم برداشته شود که گام نخست، این است که در سطح معاون وزیر دیدار صورت گیرد و موضوع بررسی گردد و اگر مشکل حل نشد، قدم بعدی این است که مسئله در سطح وزرا مطرح شود و بعد از آن، در صورت حل نشدن، رجوع به هیئت حل اختلاف پیش‌بینی شده است و قدم آخر هم طرح موضوع در شورای امنیت است حال به نظر می‌رسد سوالی که آقای کمالوندی باید پاسخگوی آن باشد، این است که چرا ما در قدم اول متوقف شدیم؛ با توجه به اینکه مشکل ما حل نشده است. 
 
ایزدی در ادامه تصریح کرد: در بیانیه‌ای که در حال حاضر در سایت اتحادیه اروپا قرار دارد، هیچگونه اشاره‌ای به اینکه جلسه به دلیل اعتراض ایران بوده است، وجود ندارد. 

ایزدی خاطرنشان کرد: در تیتر بیانیه گفته‌اند که نشست وین به مناسبت سالروز اجرایی شدن برجام است و بدین ترتیب، گویا اعتراض ایران را به رسمیت نشناخته‌اند و در متن بیانیه هم به آن اشاره نکرده‌اند. همچنین به این نکته نیز اشاره نکرده‌اند که نقض برجام صورت گرفته است. 

این کارشناس افزود: وزیر خارجه ایران نسبت به قانون ایسا ابراز نگرانی کرده است در صورتی که ابراز نگرانی کردن با اعتراض متفاوت است. در بیانیه عنوان کرده‌اند که نظر آمریکا مبنی بر اینکه قانون ایسا مشکلی برای برجام به وجود نمی‌آورد پذیرفته شده و به آمریکایی‌ها برای تصویب این قانون اعتراض نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: متن بیانیه، متن مشکل داری است و آقای کمالوندی باید این موارد را جواب بدهند نه به بیان صحبت‌های کلی اکتفا کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد