جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

ماجرای ورود غیرمجاز هواپیمای سعودی به آسمان ایران از زبان ظریف

در حاشیه جلسه هیئت دولت

وزیر امور خارجه، ماجرای ورود غیرمجاز هواپیمای عربستان سعودی به آسمان ایران را تشریح کرد.

  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرود هواپیمای نظامی سعودی در ایران صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: بنده هم روز گذشته زمانی که این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شنیدم، با ستاد کل تماس گرفتم و از آنجا سوال کردم، وزارت خارجه در جریان این موضوع نبوده و فکر می‌کنم وزارت دفاع نیز در جریان نبوده است.

وی ادامه داد: این اتفاق، یک اتفاق خیلی معمولی بوده است و هواپیمایی با یک مسیر پروازی که ثبت شده بوده وارد کشور شده ولی قصد تغییر مسیر داشته است. یعنی از یک مبدا به یک مقصدی قصد عزیمت داشته اما هم مبدا خود و هم مقصد خود را عوض کرده بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این هواپیما شامل کارشناسان نفتی بوده است و این اطلاعاتی است که روز گذشته به دست آورده‌ام و کسی در وزارت خارجه از این موضوع اطلاع نداشته است.

ظریف افزود: بر اساس رویه معمولی که در کشور وجود دارد، سازمان هواپیمایی با پدافند هماهنگ است و به هواپیما این انتخاب را می‌دهد که یا بنشیند و یا مسیر خود را اصلاح کند که خلبان هواپیما نیز تصمیم به بازگشت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در هیچ کدام از این مراحل وزارت خارجه نقش، دخالت و هیچ اطلاعی نداشته است و این یک کار عادی و معمولی است که احتمالا در میان چند صد پروازی که هر روز از فضای جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند، اتفاق می‌افتد و نباید آن را یک اتفاق سیاسی قلمداد کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ادعای یکی از نمایندگان سابق مجلس درباره امضای قراردادی توسط وزارت خارجه برای تحویل سرلشکر سیلمانی به دولت آمریکا،‌ تصریح کرد: بنده از آن نماینده محترم مجلس می‌خواهم که به دلیل تهمت بسیار ناروایی که نه به وزیر خارجه بلکه به جمهوری اسلامی زده است رسما عذرخواهی و از این کار خود توبه کند.

ظریف ادامه داد: بنده به عنوان یک برادر کوچکتر به ایشان توصیه می‌کنم که هر چه سریعتر این کار را انجام دهد. بنده علاقه‌ای به پیگیری حقوقی ندارم زیرا اگر قرار باشد موضوعی را پیگیری حقوق کنم هم اکنون باید یک اتاق در وزارت دادگستری داشته باشم و پیگیر تهمت‌هایی که به وزارت خارجه شده است بشوم.

وی تاکید کرد: با توجه به علاقه‌ و رابطه بسیاری خوبی که با سرلشکر سلیمانی دارم این حرف به بنده و همکارانم در وزارت خارجه گران تمام شده و حتما آن را پیگیری حقوقی خواهیم کرد مگر اینکه ایشان خودشان معذرت خواهی و مهمتر از آن توبه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد