جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

ایران نقش اول را در افغانستان دارد

رابطه جدید ایران و طالبان برای مقابله با داعش

شورای آتلانتیک روابط میان ائتلاف ایران و روسیه با گروه طالبان را تاکتیک جدید تهران و مسکو برای مقابله با ظهور داعش و هم‌چنین حضور نظامی آمریکا در افغانستان می‌داند.

   از دید رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی، یکی از مؤلفه‌های قدرت ایران در غرب آسیا (خاورمیانه)، نفوذ منطقه‌ای این کشور است که برای آمریکایی‌ها بسیار گران تمام شده است. آنها معتقد هستند که این نفوذ در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه و حتی یمن، توطئه‌های غربی در این کشورها را ناکام گذاشته و هزینه‌های هنگفت نظامی و سیاسی آمریکا را بی‌اثر کرده است؛ تا جایی که یکی از انتقادها از جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق و سوریه، همواره رقم خوردن پیامدهای این جنگ‌ها به سود ایران پس از چندین سال عملیات نظامی هزینه‌بر واشینگتن است.

یکی از گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده و به موضوع رویکرد ایران در قبال افغانستان پرداخته، گزارش اندیشکده شورای آتلانتیک تحت عنوان «هدف اصلی ایران در افغانستان[۱]» است. «آلکس واتانکا» عضو ارشد اندیشکده «مؤسسه خاورمیانه» و نویسنده این گزارش معتقد است: «قرابت جغرافیایی و روابط تاریخی موجب شده تا هیچ کشور دیگری نتواند نقشی مهم‌تر از ایران را در جامعه افغانستان ایفا کند.» وی در گزارش خود به ابعاد نفوذ ایران در افغانستان می‌پردازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد