جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

پدافند هوایی، قطب فناوری راداری جمهوری اسلامی ایران

پدافند هوایی یکی از عناصر قدیمی نظامی و اثرگذار دفاعی بوده که متمایز با دیگر نیرو‌ها به لحاظ فعال بودن در زمان جنگ و صلح، نوع و زمان تهدید و حوزه ماموریت است. نیروی پدافند هوایی یکی از ظرفیت‍‌های مهم نظامی در حفظ امنیت کشور است که نقش راهبردی این نیرو در صیانت از مرز‌های هوایی کشورمان بسیار خطیر و حائز اهمیت است.

این موضوع در کنار روند تغییر سریع در ماهیت جنگ‌ها و تهدید‌ها موجب حساس‌تر شدن موقعیت پدافند هوایی برای صاحب نظران نظامی گردیده است. در هر حال باید توجه کرد که ساختار و ماهیت کیفی و کمی پدافند هوایی هرچه باشد، اعمال حاکمیت و فرماندهی بر آسمان در هر کشوری جنبه حیاتی دارد. از دست دادن توانایی در دور کردن حریفی که قصد استفاده از آسمان یا تقرب به مرز‌های کشور را دارد، باعث می‌شود تا دشمن از ضعف موجود در دفاع هوایی بیشترین بهره را کسب نماید.

پدافند هوایی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی داشته است و با پوشش راداری بیش از ۳۶۰۰ نقطه در کشور گستردگی فراگیر دارد و کارایی خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است.

پدافند هوایی از جمله موضوعاتی است که دائما مورد تاکید رهبر معظم انقلاب فرمانده معظم کل قوا بوده و به دلیل مشترک بودن این حوزه میان ارگان‌های نظامی (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج) از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پدافند هوایی

  ادامه مطلب ...