جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جاسوسی آمریکایی‌ها عامل شکست کربلای 4

قرار بود عملیات کربلای 4 با فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء و در قالب 4 قرارگاه نجف، قدس، کربلا و نوح در روز 3 دی ماه 1365 در منطقه رزمی جنوب آغاز شود و از این رو ساعاتی قبل از شروع عملیات غواص‌های ایرانی برای پاکسازی وارد عمل شدند و  قصد عبور از اروند را داشتند اما با هوشیاری دشمن عملیات گره خورد.

/////////////////////

  زمانی که غواص‌های ایرانی به نزدیکی ساحل غربی اروند رسیدند، دشمن با پرتاب منور فضای تاریک شب را مانند روز روشن کرد؛ گویی نیروهای عراقی از قبل منتظر غواص‌های ایرانی بودند اما چگونه امکان داشت؛ طرح‌ریزی عملیات در محرمانه‌ترین وضعیت صورت گرفته بود و جز فرماندهان هیچ کس دیگری از آن با خبر نبود.

کربلای 4 با شکست نیروهای ایرانی به پایان رسید، اما فرماندهان دست از کار نکشیدند و به بررسی دلایل شکست پرداختند تا این که متوجه موضوعی خاص شدند؛ آنچه که باعث لو رفتن عملیات شده بود نه ستون پنجم و نه شنود اطلاعاتی بود، بلکه یک پرنده آن هم آمریکایی به نام آواکس عملیات کربلای 4 را برملا کرد.

همیشه پای آمریکا در میان است

آمریکا که پس از پیروزی انقلاب با از دست دادن منابع، کمر به نابودی نظام ایران بسته بود از تمام تجهیزات هوایی و دریایی خود بهره برد و پس از آغاز جنگ تحمیلی نیز علاوه بر حمایت تسلیحاتی و مالی؛ عراق را از آخرین وضعیت جبهه ایران مطلع می‌کرد و این اقدام را با هواپیماهای جاسوسی یا همان آواکس‌ها انجام می‌داد که یک نمونه آن عملیات کربلای 4 بود.

/////////////////////

در عملیات کربلای 4، آواکس‌های آمریکا که بر فراز جبهه‌های ایران پرواز می‌کردند تغییرات در جبهه‌ها را به هم به شناورهای آمریکایی و هم به فرماندهان عراقی مخابره می‌کردند و از این رو بود که نیروهای بعثی آماده بودند. با وجود این آمادگی؛ از نیروهای عراقی در کربلای 4 بیش از 8 هزار کشته و زخمی و 60 اسیر برجا ماند و بیش از 70 دستگاه خودوروهای زرهی و تعداد زیادی سلاح نیمه سنگین دشمن منهدم شد.

شکست کربلای 4 پل پیروزی کربلای 5

فرماندهان ایران پس از شکست در کربلای 4 طرح ریزی عملیات جدیدی با همان اهداف قبلی را با نام کربلای 5 انجام دادند اما این بار برخلاف عملیات قبلی فتح به دست آمد.

وجود هوشیاری و رشادت بین نیروها و فرماندهان ایرانی در آن زمان این موضوع را ثابت کرد که امروز هم همه باید با بالاترین درجه از هوشیاری به مقابله با استکبار جهانی برویم.

نظرات 1 + ارسال نظر
همیاررایانه سه‌شنبه 5 دی 1396 ساعت 10:52 ق.ظ http://www.hamyarrayaneh.ir

وبلاگ عالی و مطالب آموزنده و مفید بود .
همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل
شماره تماس 9099071728
www.hamyarrayaneh.ir سایت :
تلگرام : https://t.me/HamyarRayaneh

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد