جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

هفتم آذر، روزی برای دلاورمردی‌های نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی از اصلی‌ترین بدنه‌های ارتش هر کشوری است که مسئولیت جنگ بر روی آب را بر عهده دارد و رشادت‌ها و دلاوری‌های نیروی دریایی ارتش کشورمان در حفاظت از خلیج فارس و مرز‌های آبی کشور و در نتیجه دفاع از تمامیت ارضی ایران، در طول تاریخ بر کسی پوشیده نبوده. هقتم آذر هم بنا بر همین دلاوری‌ها به نام نیروی دریایی ارتش کشورمان نام گذاری شده است.

اما دلیل نام گذاری این روز بزرگ در ارتش کشورمان به تاریخ ۸ آذر به عملیاتی بزرگ و تاثیرگذار در دوران دفاع مقدس کشورمان باز می‌گردد، عملیاتی به نام مروارید.

عملیات مروارید؛ از بزرگترین، حساس‌ترین و تاثیرگذارترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است. این عملیات در بامداد روز هفتم آذر سال ۱۳۵۹ در پهنه آب‌های خلیج فارس، نمایش شکوه و اقتدار ایران در دفاع از مرز‌های آبی خود و شکست سنگین بر پیکره رژیم بعث عراق شد.

#ارتش  دریادلان ناوچه پیکان، در عملیات مروارید که فرماندهی آن را شهید دریادار «محمدابراهیم همتی» بر عهده داشت، در مقابل نیرو‌های بعثی عراق ایستادگی کردند.

شهید همتی در هفتم آذر ۱۳۵۹ به طور داوطلبانه در عملیات مروارید شرکت نمود. در این عملیات همراه با ناوچه پیکان، اسکله‌های نفتی البکر و الامیه را به آتش کشید و مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد. در پایان ماموریت، به صورت غافل گیرانه مورد هدف موشک ناوچه دشمن قرار گرفت و همراه با همرزمانش و ناوچه پیکان، با آرام گرفتن در آب‌های نیلگون خلیج فارس، نامی ماندگار در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یافتند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز روز گذشته به مناسبت هفتم آذر با حضور در منطقه منطقه دوم دریایی ولایت نداجا در بندر جاسک به تمید از نیروی دریایی ارتش ‍پرداخت و گفت: روز نیروی دریایی ارتش یاد آور شهامت، شجاعت، دلاوری و اقتدار نیروی دریایی است، به همین دلیل همواره باید این روز را به عنوان روز نمادین برای توجه به نیرو‌های دریایی ارتش گرامی داشت.

رئیس جمهور افزود: باید به نیروی دریایی ارتش افتخار کرد که جلوه‌هایی از اقتدار، ابتکار، نوآوری و خلاقیت را به همراه خود دارد.

وی با اشاره به گام‌های بلند نیروی دریایی ارتش پس از دوران دفاع مقدس گفت: حضور نیروی دریایی نه فقط برای امنیت مرز‌ها بلکه برای حضور در اقیانوس‌ها و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در آبراه‌های بین المللی بسیار اطمینان بخش است.

رئیسی گفت: با وجود تهدیداتی که امروز در آب‌های بین المللی و بخش‌های مختلف اقیانوس‌ها وجود دارد، حضور نیروی دریایی برای فعالان اقتصادی اطمینان بخش است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی دریایی کشورمان نیز در این سال‌ها نسبت به گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. پیشرفت‌هایی که می‌تواند باعث افزایش قدرت نظامی کشور باشد و کاری کند تا دشمنان ما هیچگاه به ذهنشان هم دست درازی به مرز‌های آبی کشور خطور نکند.

امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به سند معتبری که اخیراً توسط سازمان ملل متحد منتشر شده است، گفت: در بخشی از این سند، به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریا‌ها در راستای برقراری امنیت اشاره شده و از کمک و همکاری حیاتی ارائه شده توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به کشتی‌ها و همچنین اقدامات مثبت نیروی دریایی از جمله تاکتیک‌های پیشگیرانه و ضد دزدی دریایی که منجر به کاهش تعداد حملات دزدی دریایی شده، تقدیر و تشکر کرده است.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش تاکید کرد: حضور ما در آب‌های بین المللی، حضوری مقتدرانه است و اجازه نخواهیم داد در محدوده‌ای که ما حضور داریم، کاری خارج از قوانین امنیتی رخ دهد و در غیر این صورت، قطعاً با برهم زنندگان امنیت، برخورد جدی خواهیم کرد.

یکی دیگر از افتخارات و رکورد‌های نیروی دریایی ارتش به حضور آن‌ها در رژه بزرگ دریایی روسیه به مناسبت در سن‌پترزبورگ برگزار شد باز می‌گردد. اتفاقی که لازمه آن پیمودن مسافت طولانی از بندرعباس تا سن‌پترزبورگ در ساحل خلیج فنلاند بود که انجام آن رکورد جدیدی در دریانوردی ناوگروه‌های اعزامی نداجا ثبت کرد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

امیر دریادار ایرانی درباره آخرین دستاورد‌های نیروی دریایی اظهار کرد:ناوشکن‌های ما به موشک کروز «ابومهدی» و موشک‌های کروز قدرتمندتر از آن مجهز می‌شوند. توانمندی رزمی، میزان تخریب و برد موشک کروز ابومهدی قابل توجه است و برد‌های بالاتر را در دستور کار داریم.

امیردریادار شهرام ایرانی دراین باره افزود: توان موشکی کروز سطح به سطح ما به حدود ۲ برابر افزایش یافته‌است. یعنی ناوشکن‌ها به‌جای ۴ لانچر موشک کروز، قرار است برای نخستین‌بار با ۸ لانچر موشک کروز در دریا‌ها حضور پیدا کنند. البته قرار است این قابلیت به‌زودی به‌طور رسمی رونمایی شود.

وی ادامه‌داد: سامانه‌های سطح‌به‌هوا با بردمتوسط «نواب» نیز روی ناوشکن سهند نصب و آماده شده که سطح اولیه آن به ۲ برابر ارتقا یافته است. در کنار آن، ناوشکن سهند به یک سامانه دفاع نقطه‌ای و ضد‌موشک نیز تجهیز شده و قرار است این تجهیز در سایر ناوشکن‌ها نیز انجام شود.
ایرانی همچنین درباره ناوشکن دماوند و زمان رونمایی از آن نیز گفت: این ناوشکن درحال گذراندن مراحل تست است و پیش‌بینی می‌شود مراسم رونمایی در هفتم آذرماه انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد