جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

جوان

سیاسی، فرهنکی ،دفاعی

حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

مدلی از پهپاد پرچمدار جدید صنایع دفاعی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات دوحه در کنار محصولاتی از رقبای آمریکایی، چینیحضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر و ترکیه‌ای به نمایش گذاشته شد که توجهات را به خود جلب کرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که پهپاد جدید ایران می‌تواند به لطف موتور توربو جت آن ۱۳ بمب حمل کند و بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر در ارتفاع ۱۰ هزار متری پرواز کند. اما نکته قابل‌توجه درباره این پهپاد نامی است که روی آن مزین شده است: غزه

به گفته این روزنامه، پهپاد پرچمدار جدید صنایع دفاعی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات دوحه این ماه در کنار محصولاتی از رقبای آمریکایی، چینی و ترکیه‌ای به نمایش گذاشته شد که اولین نمایش این پهپاد در خارج از ایران بود. از زمان انقضای محدودیت‌های سازمان ملل بر صادرات موشک و پهپاد‌های ایران در ماه اکتبر، تهران به طور فزاینده‌ای تسلیحات نظامی خود را در بازار‌های بین‌المللی فروخته است. محدودیت‌های سازمان ملل بخشی از پیمان چندجانبه هسته‌ای با ایران موسوم به برجام بود که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

​  این روزنامه مدعی است که پهپاد‌ها و راکت‌های ساخته یا طراحی شده توسط ایران سال‌هاست به طور برجسته در حملات انجام شده در منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند. تسلیحات ایرانی همچنین در رویارویی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا نقش داشته‌اند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشته است که پهپاد جدید غزه که توسط ایران در همبستگی با ساکنان نوار غزه پس از تشدید درگیری رژیم اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۲۱ نامگذاری شد، تهدیدی فزاینده برای منافع آمریکا و متحدان آن است. این هواپیمای بدون سرنشین با بردی معادل ۱۲۴۳ مایل، طول بال‌های ۶۸ فوتی و اتصال ماهواره‌ای می‌تواند از ایران به سرزمین‌های اشغالی پرواز کند در حالی که ۱۳ بمب هدایت شونده دقیق حمل می‌کند.

در مقابل، شاهد -۱۲۹، یک پهپاد مرسوم ایرانی، تنها چهار بمب می‌تواند حمل کند. اما پهپاد شاهد علت رشد سریع صنعت تسلیحات ایران بود. مهدی فرحی، معاون وزیر دفاع در نوامبر گفت که ایران از مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ حدود یک میلیارد دلار سلاح فروخته است که سه برابر سال قبل است.

مقامات آمریکایی در چند ماه گذشته مدعی شده‌اند که قرارداد‌های دفاعی اخیر ایران شامل توافق برای فروش موشک‌های بالستیک کوتاه برد به مسکو و تحویل پهپاد‌های انفجاری به دولت سودان برای جنگ ۱۱ ماهه علیه شورشیان است. تا قبل از اکتبر، چنین فروش‌هایی ممنوع یا بسیار دشوار بود و به مجوز شورای امنیت سازمان ملل نیاز داشت.

این روزنامه در همچنین افزود که آمریکا، علاوه بر تحریم‌هایی علیه سازندگان پهپاد‌های ایرانی، وزارت دفاع ایران را به دلیل ارتباط با ارتش روسیه هدف قرار داده است.

در غرفه ایران در نمایشگاه دوحه، بازدیدکنندگان بروشور‌های براق به زبان روسی را که ده‌ها محصول از جمله یک موشک جدید پدافند هوایی را تبلیغ می‌کرد، بررسی کردند. بروشور تبلیغاتی یک پرتابگر موشک فضایی به زبان اسپانیایی نیز موجود بود که یادآور استقرار اخیر قایق‌های گشت حامل موشک ضد کشتی ساخت ایران در ونزوئلا است. بروشور‌های فارسی و انگلیسی، موشک‌های کروز ضد کشتی و سیستم‌های راداری جدید را تبلیغ می‌کنند که وال استریت ژورنال مدعی است فناوری مورد استفاده توسط انصارالله یمن برای هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی است.

محمد فتح الرحمن، مقام امنیتی سودانی با فهرست خرید دقیقی از تسلیحات برای نبرد دولتش علیه شورشیان به دوحه آمده بود که پس از دیدار با مقامات دفاعی ایران در نمایشگاه گفت تصمیم به خرید ۱۰۰۰ تفنگ تک‌تیرانداز و تجهیزات دید در شب دارد که از نظر قیمت نیز مناسب است.

مقامات دفاعی ایران همچنین با نمایندگان پیمانکار دفاعی دولتی قطر، هلدینگ بارزان که نگاهی به تفنگ‌های تهاجمی ساخت ایران انداختند، به گفت‌وگو نشستند. یکی از افسران ارشد نیروی هوایی قطر در بازدید از غرفه گفت: «من بسیار تحت تأثیر فناوری‌های موشکی میان‌برد آن‌ها قرار گرفتم.» او گفت که تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا قطر آنها را بخرد یا خیر، به او بستگی ندارد.

منبع: ایمنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد